Airlie Beach & Whitsundays sailing trip!

19 november 2016 - Airlie Beach, Australië

Dag 24 - 19 november

Om 10.00 am checken we uit en nemen we de bus naar de ferry. Dit keer loop ik naar de auto en wacht Adin met de tassen bij de terminal, geen zin om te sjouwen vandaag. Aangezien we niets aan sightseeing hebben gedaan in Townsville rijden we naar Red Hill voor een uitzicht over de stad. Daarna kruip ik achter het stuur, het is nog zo'n 3 uur rijden naar Airlie Beach. Zodra we de stad uitrijden komen we in een file te staan. Onze buurman schreeuwt uit zijn raampje dat er een bushfire langs de weg is. Onze favoriete radiozender Hot FM draait gelukkig lekkere meezing plaatjes waardoor het file rijden iets dragelijker wordt. Anderhalf uur later is het vuur geblust en kunnen we eindelijk op volle snelheid rijden. We worden aan de kant gehaald door de politie voor een alcoholcontrole, ik blaas natuurlijk 0% en we mogen weer verder. Inmiddels staan onze blazen op knappen en ik ben best wel moe, dus stoppen we vrij snel voor een plaspauze en wisseling van de wacht. Net voor het donker komen we aan in Airlie Beach. We checken in op de camping van Base hostel voor $35 per nacht op een powered plek omdat alle unpowered plekken gereserveerd zijn. We komen de dutchies tegen van Adinda's startersgroep en spreken af om met elkaar te gaan eten. Snel omkleden en naar het restaurant gaan loopt even anders dan verwacht. Adinda strikt haar veters achter de camper van en komt omhoog op het moment dat ik de achterklep wil dichtdoen... bam hoofd gestoten... en niet zo'n beetje ook... er zit een grote snee die flink bloedt... dit moet gehecht worden! Adin is in tranen van de schrik en de toenemende pijn en ik houd het ook niet droog omdat ik me erg schuldig voel. Bij de receptie vertellen ze ons dat er een ziekenhuis 25 minuten verderop zit. Hoewel we niet in het donker willen rijden zit er niets anders op. Ik haal Brutus, laad Adin in, haal een paar keer diep adem om rustig te worden en begin aan de tocht in het duister. Ze kennen in Australië geen verlichting langs de weg waardoor je moet oppassen dat je skippy niet aanrijdt. We komen veilig aan in het ziekenhuis. Na 1,5 uur wachten op de eerste hulp en het invullen van een hele papierwinkel worden we eindelijk geholpen. De snee is 1,5 cm groot en heeft 3 hechtingen nodig die 1 week moeten blijven zitten. Rust houden en minimaal 3 dagen het hoofd niet nat maken is het doktersadvies. Daar zijn we mooi klaar mee aangezien we overmorgen een zeiltrip naar de Whitsundays gepland hebben staan waarbij zwemmen en snorkelen onvermijdelijk is. Morgen direct cancellen en hopen dat we ons geld terug krijgen. Niet te veel over tobben want er valt toch niets meer aan te doen. Uitgeput van deze lange en emotionele dag gaan we om 00.30 am slapen.

Dag 25 - 20 november

Adinda heeft gelukkig goed geslapen en ik ook. Na het ontbijt loop ik naar de receptie om ons verblijf met een paar dagen te verlengen, voorlopig zitten we hier nog wel even. Daarna gaan we naar Peterpans (reisbureau) om de trip naar de Whitsundays te cancellen. Tjay helpt ons en vertelt de voorwaarden: bij cancelling 48 uur van tevoren krijg je een refund van 100%, binnen 48 uur 50% en binnen 24 uur 0%. Inmiddels is het binnen 24 uur wat betekent dat we ons geld niet terugkrijgen. Hij belt naar het kantoor van Wings (de boot waarop we zouden gaan) en vraagt of er mogelijkheden zijn om ons geld terug te krijgen. Ze gaan onze tickets proberen te verkopen, als dit lukt krijgen we een refund van 50% en moeten we de rest van het bedrag claimen bij onze reisverzekering. Niet waar we op gehoopt hebben maar goed beter iets dan niets. Adin voelt zich echt niet lekker dus breng ik haar naar de dutchies die aan het chillen zijn bij de lagoon. Ondertussen ga ik boodschappen halen voor de komende dagen en de auto voltanken. Terug in het centrum loop ik naar Peterpans om te vragen of Tjay al meer weet. Hij heeft niets verkocht en adviseert me naar Wings te lopen en het daar ook te vragen. Hier vertelt Amanda dat ze 1 ticket heeft verkocht en waarschijnlijk de andere ook nog wel verkocht zal worden, maar dat ze dit pas morgenochtend aan me kan laten weten. De refund zal worden geregeld via Peterpans. Ik loop weer terug om het goede nieuws aan Tjay te vertellen en spreek met hem af dat we morgenmiddag bij hem langs komen. Het is inmiddels al 17.00 pm en ga snel Adinda ophalen bij de lagoon. Het gaat goed met haar maar ze heeft het koud, is moe en heeft hoofdpijn. Op de camping neemt ze een douche om op te warmen terwijl ik het eten maak. Daarna gaat Adin alvast liggen, doe ik de afwas en neem ik zelf ook een douche. God god, ik hoop dat ze snel opknapt!

Dag 26 - 21 november

Vandaag zouden we naar de Whitsundays gaan... in plaats daarvan gaan we naar de lagoon. Het begint te betrekken en vervolgens gaat het keihard regenen. Samen met dutchies Vince en Angela gaan we schuilen bij Beaches waar we een potje snooker en regenwormen spelen. Om 14.00 pm lopen we door de regen naar Peterpans. We regelen de refund voor het ene ticket (want de andere is helaas niet verkocht) en bekijken wat de eerstvolgende optie is om naar de Whitsundays te gaan. Alles is volgeboekt tot 2 december behalve de Tongarra. De Tongarra is een soortgelijke boot als Wings en heeft voor aanstaande donderdag (24 november) een zelfde trip opengesteld vanwege cancellation door schoolies. (Schoolies zijn tieners die net klaar zijn met de middelbare school en een partyweek hebben in Airlie Beach.) Wat een geluk want dan mag Adinda weer het water in! Maar voelt ze zich tegen die tijd wel beter? Het is nu maandag dus dan heeft ze nog 2 dagen om te herstellen, het gaat al wel veel beter, maar aan de gedachte om op een boot te moeten zitten wordt ze spontaan misselijk. We wikken en wegen: we willen heel graag deze trip doen maar hebben geen tijd om tot 2 december te wachten, in principe moet het dan al weer beter gaan aangezien het nu ook al stukken beter gaat, maarja je zit wel op een boot waar je voor 3 dagen niet vanaf kunt... pfff wat moeilijk... uiteindelijk besluiten we om het toch te doen en kopen we de tickets voor de Tongarra. Blij en opgelucht lopen we (nog steeds door de regen) terug naar de camping. Onderweg kunnen we het niet weerstaan om de Factorie (kledingwinkel) in te lopen en korte broekjes te kopen. Haha ze voelt zich goed genoeg om te shoppen en dit stelt me gerust. Op de terugweg naar de camping kom we Simon tegen, een oud-collega van Marcel, echt toevallig! Hij werkt hier in een bar tegen kosten en inwoning. Foto gemaakt en naar Mars geappt. We slapen vannacht zonder tent aan de auto want we weten niet of deze waterdicht is.

Dag 27 - 22 november

Vandaag hebben we een chill dagje aan de lagoon. De lucht is weer geklaard en veel meer valt hier toch niet te doen. We draaien een wasje en hangen deze te drogen. Voor lunch halen we een pizza bij de Woolworths (supermarkt, afgekort Woolies). Bijna alle dutchies zijn vertrokken naar volgende bestemmingen, alleen Richard blijft vanavond nog in Airlie Beach. We spreken af voor een drankje bij Beaches. We hebben zo weinig gedaan de afgelopen dagen dat we er echt even aan toe zijn om eruit te gaan. We gaan tenslotte toch morgen al naar de Whitsundays! In Beaches is het ladies night en krijgen we een bon waarmee we 5 keer gratis champagne kunnen halen bij de bar. Op het bonnetje staat dat het elke dinsdag ladies night is... huh het is toch woensdag vandaag?! We checken onze telefoons en komen erachter dat het inderdaad dinsdag is en we dus niet morgen maar overmorgen op de boot stappen. Hahaha helemaal het besef van de data en tijd kwijt! Om 00.00 am gaat de bar dicht en lopen we langs de lagoon om de baai bij nacht te bewonderen.

Dag 28 - 23 november

Haha, onze extra dag! Vandaag doen we echt bijna niets. We lezen een boek bij de lagoon en pakken onze spullen alvast in voor de Whitsundays. We mogen geen tas met ritsen meenemen dus proppen alles wat we nodig hebben in onze canvastasjes. Met Adinda gaat het inmiddels supergoed en ze wordt niet meer misselijk bij de gedachte morgen op een boot te moeten zitten. Hier zijn we allebei heel blij om! We duiken vroeg ons bed in om uitgerust aan de trip te kunnen beginnen.

Dag 29 - 24 november

Yes, vandaag is het dan zover, onze trip naar de Whitsundays! We checken uit bij de camping en gaan naar de bottleshop om goon en appelcider te kopen. Vervolgens rijden we naar Abbel Point Marina waar we Brutus parkeren en opgehaald worden voor de boot. We moeten om 14.00 pm klaar staan bij het meeting point onder de witte parasollen, zodat de boot om 14.30 pm kan vertrekken. Stipt op tijd wordt er een grote groep mensen opgehaald voor de boot New Horizon. Wij blijven met een aantal andere stellen over die allemaal tickets hebben voor andere boten. Oké dat klopt niet... we doen navraag bij een barretje of dit wel Abbel Point Marina is. Hier vertellen ze ons dat de haven opgedeeld is in North en South, we staan nu bij South. We kijken op onze tickets en komen tot de ontdekking dat we bij North moeten zijn. We haasten ons naar de andere kant van de haven en zijn gelukkig net op tijd als de tour gids onze groep komt halen. De Tongarra is een rode catamaran waar 24 mensen op mee kunnen begeleidt door een 2 koppige bemanning. De verdeling man-vrouw in de groep is gelijk en we zijn op de Engelsen na allemaal Europeanen. De groep bestaat uit Ieren, Duitsers, Fransen, Italianen en naast ons nog 3 andere Nederlandse meiden: Renske, Lisa en Manon. Vandaag varen we naar de plek waar we gaan overnachten dus doen we niet veel meer dan zonnen op het dek en elkaar leren kennen. De zon schijnt fel waardoor we goed moeten smeren! We spotten dolfijnen in het water, heel tof! Als avondeten krijgen we vis die gestoomd is in aluminiumfolie op de barbeque met aardappelpuree en coleslaw. We drinken een appelcider en een glaasje goon. We zijn best wel moe en een paar anderen gelukkig ook dus vraag ik met Manon aan de bemanning of we al kunnen gaan slapen. Er kunnen 8 mensen op het bovendek 'the penthouse' slapen en de rest moet op het benedendek slapen. Boven beide dekken wordt een tent gespannen tegen de kou van de wind. We krijgen een matras, twee lakens, een deken en een kussen. We settelen ons in the penthouse terwijl de rest nog doorgaat met drinken. Ik val als een blok in slaap.

Dag 30 - 25 november

De warmte van de zon maakt ons vroeg wakker. Hoe fantastisch is het om wakker te worden met een eerste rangs uitzicht op de oceaan! Snel bedden opruimen en ontbijten zodat onze stuurman de boot richting Whitehaven Beach kan varen. Zodra we op plek van bestemming zijn worden we in kleine groepjes met een speedbootje naar het strand gebracht. We spellen het woord Tongarra voor de groepsfoto en zijn dan vrij om te gaan. Het zand is hier zo fijn dat het kraakt en piept als sneeuw onder je voeten, heel maf! Dit is het mooiste strand dat ik tot nu toe in mijn leven gezien heb met zulk helderblauw water. We lopen naar de lookout voor een mooi uitzicht alleen zijn er zoveel toeristen dat je er niet even relaxt van kunt genieten, beetje jammer. Terug op de boot staat de lunch al klaar: wraps met tonijnsalade of ham. De koers wordt ingezet naar een goede plek om te snorkelen. Stingersuits aan, duikbril en snorkel op en gaan met die banaan! Het koraal is hier kleurrijker dan in Cairns maar er zwemmen een stuk minder vissen. Wel zijn er hele grote vissen waaronder George: hij is ongeveer 1 meter groot en de bekendste vis van het rif! De crew gooit voer in het water waardoor ze dichtbij de boot en bij ons zwemmen, zo tof! Na het snorkelen krijgt iedereen één minuut de tijd om te douchen. Al het zout afgespoeld, aankleden, biertje pakken en de speedboot weer in voor een sundown op het nabij gelegen strand. Als de zon in de zee is gezakt gaan we terug naar de boot en staat het avondeten klaar: spaghetti bolognese. De drank komt uit de koelboxen en het is tijd voor spelletjes en muziek. Kaartjeblazen is favoriet. Hierbij zit je met z'n allen in een kring en moet je via je mond een kaart doorgeven door deze tegen de lippen van je buurman/-vrouw aan te blazen. Soms valt of waait de kaart weg en geef je elkaar een kus wat heel komisch is! De gezelligheid houdt aan tot een uur of twee. Dit keer slapen we op het benedendek.

Dag 31 - 26 november

We worden om 07.30 am gewekt, pfff veels te kort geslapen! We moeten om 13.00 uur terug zijn in de haven en als we nog een uurtje willen snorkelen moeten we nu opstaan. De groep is het met elkaar eens dat we nog wel een keer willen snorkelen dus iedereen staat op om hetzelfde ritueel als gisteren uit te voeren. We spotten een zeeschildpad van dichtbij maar het water is koud dus zijn we het al gauw zat. Op de terugreis is de zee ruig waardoor Adin en ik een beetje misselijk worden. We zijn blij als we weer aan land zijn. Lisa en Manon hebben ook een camper van dus rijden we samen terug naar het centrum en checken we in bij Base. We chillen wat uurtjes bij de lagoon en gaan 's avonds uit eten met een groot deel van de groep bij down under bar. Adin en ik hebben wel zin om uit te gaan maar blijken de enigen te zijn. Samen gaan we naar Boom nightclub voor dansjes en drankjes (lekker gin tonic haha)!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    6 januari 2017
    Prachtige foto's weer! Wat een verhalen! Bij dat je het zo enorm naar je zin hebt!
    Nu nog de maand december verslaan! Ben zeer benieuwd naar de foto's van de jaarwisseling!
    Dikke XXX Mama
  2. Jannie Tersteeg- van Rijn:
    6 januari 2017
    Het was me het maandje wel hé. Wat zien jullie veel en wat maken jullie veel mee. Heel adequaat gehandeld bij het ongelukje van Adinda, ach ook dat hoort bij zo,n reis. Zie je zo,n ziekenhuis ook eens van binnen. Alleen... niet erger maken! Anne, straks kan je wel een boek maken van je reisverhalen, je schrijft heel beeldend. Ik zie het voor me en als ik dan de foto,s bekijk, krijg ik een gevoel van ,o ja. Mooie foto,s en wat een prachtige stranden, dat water, allemaal natuurzwembaden.
    Het is hier in Woerden, na veel mist, helder, zonnig en vriesweer. De slootjes zijn bevroren. Geeft weer een goed gevoel en het blijft alweer 10 min. langer licht s,avonds.
    Lieverd, geniet en kijk goed om je heen, de wereld is prachtig als je er oog voor hebt!
    Veel liefs voor jou en Adinda van ons twee, dikke kus.
  3. Monique:
    11 januari 2017
    Hey Anne,
    Wat 'n mooie verhalen en foto's weer! En een ongelukje zit in 'n klein hoekje, dat blijkt. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en reizen jullie vrolijk samen verder. Hoe was de nieuwjaarsduik waarover je appte?
    Happy journey!
    Lfs. M