Daintree forest, Cape Tribulation en Yungaburra

14 november 2016 - Mission Beach, Australië

Dag 17 - 12 november

Het getjilp van de vogels maakt ons vroeg wakker. We hebben prima geslapen in Bruutje, heel fijn dat je een keer niet je bed uit bibbert door de airco. Vandaag staat Cape Tribulation op de planning. Onderweg zijn er veel dingen om te zien dus geen getreuzel en vlug op pad. Adin kruipt weer achter het stuur. Als eerst rijden we naar de lookout van Port Douglas met een prachtig uitzicht op het strand. Vervolgens rijden we naar St. Mary's by the sea. Een klein houten kerkje met uitzicht op zee, hele mooie trouwlocatie! We maken wat kiekjes van de rode en gele bloesembomen en de mangrove bomen die groeien in zout water. Met de Daintree Ferry gaan we de Daintree River over en rijden we direct het Daintree National Park in. Een tropisch regenwoud waar één smalle kronkelweg doorheen loopt richting eindpunt Cape York. We stoppen bij de Mount Alexandra lookout voor een uitzicht waarbij het regenwoud en strand samenkomen, erg bijzonder! Onderweg komen we borden tegen waarmee gewaarschuwd wordt voor cassowaries (soort struisvogel maar dan anders). We hopen er een in het wild te spotten de komende dagen! Toevallig komen we langs de Marrja botanical walk waar een platform is aangelegd om over het moeras te kunnen lopen door het regenwoud. Op Wikicamps spotten we een goedkope campsite bij Noah beach waar we stoppen om een kijkje te nemen en te lunchen. Het waait zo hard op het strand dat we van top tot teen onder het zand zitten. Van een local hebben we de tip gekregen door te rijden naar Mason's café voor een frisse duik in 'the swimming hole' achter het café. Zo gezegd zo gedaan, lekker gezwommen tussen de vissen en rivierschilpadjes. We rijden door naar Cape Tribulation op zoek naar een supermarkt voor kaarsjes want veel lichtpunten waren er niet op de camping. Alleen vinden we geen centrum en stuitten we op een onverharde weg waar we niet mogen rijden met de camper... we snappen er niets van en keren om. Twee lifters weten waar de supermarkt is maar weten niet waar ze op dit moment zijn. Hup mee de auto in en samen op zoek, binnen 2 minuten zijn we er al. De supermarkt blijkt een klein winkeltje te zijn en is meteen het 'centrum' van Cape Tribulation. De onverharde weg leidt verder naar Cooktown en Cape York, onze verwachting matcht niet met de realiteit, haha! We rijden terug naar de camping en zetten water op om een eitje te koken voor de salade. Er komt een andere camper van aanrijden met een Nederlands meisje die onze plek heeft gereserveerd. Ze vertelt ons dat je de plekken van te voren moet reserveren en zij heeft gisteravond de laatste gereserveerd. Shit dat wordt alles weer inpakken en op zoek naar een andere camping... Ik zet het pannetje water in alle haast voorin de auto en neem dit op mijn schoot als Adinda wegrijdt. Dit gaat natuurlijk helemaal mis, het water klotst alle kanten op en we liggen in een deuk van het lachen. Water weggegooid en op zoek naar een andere camping. Alle campings in de omgeving kosten $30 per nacht dus rijden we naar de dichtstbijzijnde: Cape Tribulation Camping Park. We bouwen Bruutje om naar de slaapstand, maken alsnog een salade en schrijven onze dagboekjes bij de bar onder het genot van een Somersby appelcider.

Dag 18 - 13 november

De volgende ochtend rijden we terug naar de Daintree River Ferry. Onderweg nemen we lifter Thomas mee, een Franstalige Belg die al 6 jaar in Australië woont. In Mossman stapt hij uit en gaan we door naar een lookout. Mossman swimminghole kunnen we niet vinden dus rijden we via lake Mitchell door naar Yungaburra. We stoppen bij een mango farm om mango wijn te proeven, een paar slokjes maar want we moeten nog rijden natuurlijk! Het weer slaat flink om en het begint keihard te regenen. De ruitenwissers hebben op de hoogste stand moeite om zicht te geven. We hadden nog wat sightseeing in Yungaburra op de planning staan maar besluiten dit morgen te doen met de hoop op beter weer en rijden door naar Bonadio RV & Nature Park. Een boeren camping met hele vriendelijke Australische eigenaren. Als we Brutus geparkeerd hebben komt meneer aanrijden op een quad en vraagt of we de rivier willen zien, misschien kunnen we wel platypussen (soort vogelbekdieren) spotten! Het regent nog steeds, maar wat kan ons het schelen, Adinda springt voorop en ik achterop. Helaas geen geluk, maar heel gaaf om zo een ritje langs te rivier te maken! Als we willen gaan koken komt meneer weer langs met het nieuws dat hij net twee platypussen heeft gezien, wij snel terug naar de rivier en ja hoor we zien er één, wat een geluk! Van de resterende spinazie van gisteren maak ik tosti's in de pan, thuis geleerd van Sanne! Als we klaar zijn met eten komt er een stel de schuur in met een doos pinda's en bananen en leggen die op een tafel aan de bosrand. Niet veel later komen er possums en pademelons (broertje van de wallaby) tevoorschijn. Erg schattig om die beestjes in het wild en van zo dichtbij te zien! Vanavond binnen slapen want voorlopig regent het nog.

Dag 19 - 14 november

De lucht is opgeklaard en de zon schijnt! Sightseeing Yungaburra kan doorgaan. Voordat we gaan maakt Adinda nog wat kiekjes van de regenboog papegaaien en maak ik ontbijt. First stop is de curtain fig tree. Een grote boom van 500 jaar oud die vergroeid is met een andere boom waardoor de takken als een gordijn naar beneden groeien. Next stop is de Malanda waterval maar deze is niet echt bijzonder. Adinda spot een kookaburra vogel, ze lijkt wel een fauna kenner haha! Eenmaal aangekomen bij de Millaa Millaa waterval begint het weer te regenen. We lunchen in de auto en gaan een halfuurtje later naar de waterval als het droog is. Het is koud maar besluiten toch te gaan zwemmen naar de stenen waar je achter de waterval kunt zitten. Prachtig om een waterval van de achterkant te zien! Het is nog een paar uur rijden naar Mission Beach waar we eind van de middag willen zijn omdat ik morgen een skydive ga doen! We overnachten op de Cassowary Coast Regional Council camping wat vlakbij het kantoor van de skydive ligt. Zodra we aankomen lopen we er via het strand heen. Het is een prachtige locatie waarbij je het gevoel krijgt dat je in een paradijs bent beland. De zon gaat onder en de volle maan verschijnt. Iedereen zit met stoeltjes op het strand hiernaar te kijken. Dat vinden we ook wel een goed plan dus regel ik de stoeltjes en maakt Adin een omelet, genieten op en top!

1. Mama:
    24 november 2016
    Heb je verslag weer geprint, kan ik het lekker op de bank lezen. Weer prachtige foto's!
  2. Monique:
    25 november 2016
    Geweldige adventures hebben jullie weer meegemaskt, en levendig beschreven Anne! Wat zijn dat voor balletjes op t strand van Mission Beach?
    Lfs. M
  3. Jannie Tersteeg- van Rijn:
    26 november 2016
    Lekker uitgebreid verslag en die hilarische toestanden af en toe,
    lachen. Je ziet er goed uit meidje, houen zo! Liefs
  4. Anne:
    2 december 2016
    Hi Monique, wij denken dat de krabbetjes deze balletjes maken. Je ziet allemaal holletjes in het zand waar ze uitkomen en daarom heen liggen deze balletjes. Aan het eind van de dag ligt het hele strand er vol mee en de volgende ochtend heeft de vloed alles weggespoeld! :)