Enjoying Cairns and hiring a camper van!

11 november 2016 - Port Douglas, Australië

Dag 14 - 9 november

Adin en ik worden laat wakker en gaan eerst een wasje draaien. Bij het uitpakken van mijn backpack kom ik de brief van Wouter tegen die ik pas mag openmaken als ik samen met Adinda ben. Een brief vol met tips, do's, dont's en Australische dollars, erg leuk en veels te gek Wout! Als de was opgehangen is gaan we boodschappen doen en brunchen bij de lagoon. Om 14.00 pm moeten we dan toch echt plannen gaan maken voor de aankomende weken waarbij we erg twijfelen over het vervoer: gaan we met de greyhound bus of gaan we een camper van huren? We neigen naar eigen vervoer omdat je veel flexibeler bent, alleen is dit wel een stuk duurder... what to do?! We besluiten ons eerst goed te laten informeren bij verschillende reisbureaus. We stappen als eerste binnen bij happy travels. Hier wordt ons verteld dat er nog maar één camper van beschikbaar is in heel Cairns voor een huurprijs van $90 p/d incl. verzekering. Hij geeft ons 5 minuten bedenktijd want als we langer wachten is deze waarschijnlijk al verkocht of is de prijs verhoogd. We krijgen het spaansbenauwd (vooral Adinda) en willen niet onder druk beslissen, maar willen toch wel heel graag eigen vervoer... We doen het niet en gaan naar het volgende reisbureau: Peterpans Travel. Hier heb ik goede verhalen over gehoord en kun je korting krijgen wanneer je meerdere tours boekt. Zweedse Hugo vertelt ons dat hij de afgelopen twee maanden geen camper van verkocht heeft omdat er niets beschikbaar was. Hij gaat toch voor ons op zoek en is super enthousiast als hij één camper van vindt en laat dit nou net dezelfde zijn als bij happy travels voor exact dezelfde prijs. Adinda en ik zijn overtuigd dat dit onze enige kans is op eigen vervoer en besluiten het te doen. Vervolgens moeten we alle tours boeken langs de East-Coast: dagje snorkelen in het Great Barrier Reef, skydiven in Mission Beach, vier dagen Magnetic Island, 2 dagen Whitsundays en 3 dagen Fraser Island. Als we Peterpans verlaten is het 4 uur later en is ons spaarpotje flink geslonken. We zijn moe van alle informatie dus eten snel een hamburger en gaan terug naar het hostel. Hier gaan we op tijd naar bed, want om 08.00 am moeten we in de haven zijn voor het dagje snorkelen, zin in!

Dag 15 - 10 november

Snorkling day it is! Met een boot waar 75 mensen op passen gaan we vandaag naar twee plekken van het Great Barrier Reef. We krijgen safety numbers #74 (Adin) en #75 (ik) die we goed moeten onthouden want daarmee controleren ze of iedereen op de boot is als we gaan varen. Het is 1,5 uur varen naar het rif, dus gaan we lekker chillen op het bovendek. Er is geen wolkje aan de lucht en de zon schijnt fel wat in combinatie met de schittering van de zee en de harde wind het recept is om goed te verbranden en dus is het insmeren geblazen! Na een korte briefing krijgen we onze uitrusting bestaande uit een snorkelset en wetsuit. De boot legt aan op de eerste plek en we gaan snel het water in. Bij de uitgang van de boot zwemmen hele grote vissen die nogal wild zijn, ze springen boven het water uit en tegen elkaar aan. Ik zwem er snel voorbij maar Adinda mindert vaart omdat ze er een beetje nerveus van wordt waardoor ze een soort vast komt te zitten tussen de vissen. Ik pies bijna in mijn wetsuit van het lachen waardoor ze ook moet lachen en het nog lastiger wordt om weg te komen. Eenmaal verlost gaan we op zoek naar Nemo en zijn vriendjes. Het water is heel helder waardoor het koraal en de vissen goed te zien zijn. Het koraal is prachtig,  allerlei verschillende soorten, maten en kleuren. Toch zijn de vissen nog mooier! Ook hiervoor geldt dat er allerlei verschillende soorten, maten en kleuren zijn. Het is net alsof je in een groot aquarium zwemt! Na 1,5 uur dobberen is het tijd om te lunchen en naar de tweede plek door te varen. Hier nog meer van hetzelfde. We spotten Nemo en Adinda ziet een haai, maar helaas kunnen we geen schildpadden vinden. Als we de boot weer opgaan voor de terugreis zien we vanaf het dek toch nog één grote zeeschildpad, missie geslaagd! 'S avonds spreken we af met Nederlanders die Adinda in Sydney heeft ontmoet. Voor slechts 9 dollar eten we een geitenkaas salade en krijgen we een gratis appelcider. Daarna gaan we stappen in Gillians waar we op een bizar showtje getrakteerd worden. Een paaldanswedstrijd eindigt in een zoen tussen twee meiden waarbij één daarvan na afloop haar borsten laat zien om een prijs te kunnen winnen... tja niet echt mijn ding zeg maar. Gelukkig verloopt de rest van de avond normaal en is het erg gezellig. Om 02.30 am zijn we het zat en is het tijd om te gaan slapen!

Dag 16 - 11 november

Vandaag gaan we onze camper van ophalen! We checken om 10.00 am uit en bellen een taxi om ons naar de pick-up locatie van Spaceships te brengen. We vullen wat papierwerk in en controleren vervolgens op advies van het thuisfront de huidige schade en inventariseren de inhoud van de camper van. Brutus, roepnaam Bruutje is onze nieuwe beste vriend voor de komende zes weken. Hij is een automaat en beschikt over 4 zitplaatsen, een 2-persoonsbed incl. linnengoed, koelkast, portable dvd-speler, tom-tom, kookgerei, 2 stoelen en een tafel. Uit de 'gratis mee te nemen' krat vissen we kruiden, maïs, bakspray, shampoo en conditioner, wc-papier, aluminiumfolie, knijpers en een parasol. We zijn nou eenmaal backpackers en Nederlanders: alles wat gratis is kunnen we gebruiken! Alles ingeladen en de tom-tom ingesteld op de dichtstbijzijnde supermarkt. Adinda gaat als eerst rijden. Als ze de auto wilt starten kan dat niet omdat we de sleutels kwijt zijn, haha we hebben ze nog geen vijf minuten! Snel gevonden en klaar voor vertrek of toch niet? Na het starten gaat er een piepje af... de achterklep staat nog open, haha goed bezig! Het links rijden gaat Adin goed af. Bij de supermarkt is het betaald parkeren dus parkeren we Bruutje verderop. We kopen voor $100 boodschappen voor de komende dagen. Blij verrast past alles in de mini koelkast. Het is inmiddels al 16.00 pm dus kunnen we nog 1 à 2 uur rijden voor het donker is, we besluiten naar Port Douglas te gaan. Ik zoek via de app Wikicamps een gratis camping maar kan niets vinden, de goedkoopste is $30... beetje duur maar het is onze eerste nacht en al laat in de middag dus heel veel andere opties hebben we niet. Pandanus Tourist Park is een prima camping en is van alle gemakken voorzien. We koken een pasta met pesto, spinazie en andere lekkere groenten, maken een planning voor de komende dagen aan de hand van de bijbel (Lonely Planet) en maken Bruutje gereed voor de nacht door het bed uit te klappen en een tentdoek aan de achterklep te bevestigen. Moe maar voldaan gaan we slapen in de broeierige buitenlucht. Goodbye hostels, hello camping!