Hong Kong en Macau

2 november 2016 - Hong Kong Island, China

Dag 1 & 2 - 27 & 28 oktober

Vandaag is het dan zover, de droomreis gaat beginnen! Mijn vlucht naar Hong Kong vertrekt om 13.10 pm. Als we bij de vertrekhal aankomrn op Schiphol staat Josephine opeens voor me neus als verassing, erg leuk! We drinken samen koffie en dan is het tijd om afscheid te nemen. Bagage drop-off, douane en boarden verloopt vlot. Het is mijn eerste keer vliegen buiten Europa en dus met een 'groot' vliegtuig. Na 11 uur vliegen ben ik veilig op plaats van bestemming aangekomen! Met de metro ga ik naar het hostel aan Nathan Road in Jordan. Voor 150 Hong Kong Dollar koop ik een octopus card welke precies hetzelfde werkt als de ov-chipkaart. Door het tijdsverschil van 8 uur is het 08.00 am en dus spits! Sta ik dan met die grote backpack tussen al die Chinezen haha. Ik drop mijn backpack in het hostel en besluit route 4 te lopen uit mijn reisgids. Deze bevindt zich net als mijn hostel in Kowloon, het traditionele gedeelte van Hong Kong. Langs de route bezoek ik het history museum waar ik vooral het festivalgedeelte erg mooi vind, de garden of stars waar ik de handtekeningen van Bruce Lee en Jackie Chan spot, de Clock Tower en de haven. Het uitzicht over de haven is prachtig en dus besluit ik met de star ferry een boottocht van 1 uur te doen. Het brommende geluid van de motor en jetlag beginnen zijn tol te eisen want ik begin te knikkebollen van de slaap. Het 14.00 pm wat betekent dat ik de sleutel van mijn kamer kan ophalen. In het hostel neem ik een douche en ga ik lekker slapen. Om 21.00 pm word ik wakker en ga ik naar buiten om eten te scoren. Ik stuit op de night market in templestreet waar ik een selfiestick koop en lekker eet. Daarna ga ik terug naar het hostel om weer te gaan slapen. 

Dag 3 - 29 oktober 

Ik word wakker om 11.00 am en ontmoet Stan in de common room, een dutchie uit Limburg. We gaan samen op pad en starten met lunch bij het befaamde Australian Dairy voor lunch waar we net als de locals aansluiten in de rij. We volgen route 2 van de gids naar Sheung Wan waar we PMQ (urban shop's in oud schoolgebouw), het Dr. Sun Yat-sen museum, de Man Mo Temple, Man Wa Lane (straat waar ze handtekeningen stempels verkopen), Catstreet en Hollywood Road Park bezoeken en afsluiten met een ritje in de tram richting het hostel. Stan moet verkassen naar een ander hostel, we spreken af om elkaar te ontmoeten bij het wine & dine festival. Gauthier (Fransman) en Liem (Amerikaan) sluiten aan. We proeven verschillende soorten wijn, bier en hapjes en sluiten de avond af met een biertje op de night market. 

Dag 4 - 30 oktober 

Met hetzelfde groepje gaan we vandaag naar Lantau Island. Je komt hier met de bus of cable car. Wij nemen de cable car voor een mooi uitzicht. Als we de heuvel over gaan kunnen we Big Buddha al zien! We eten wat in het veel te toeristische straatje, maken wat selfies met beelden en buffalos en lopen de trappen op naar de Big Buddha. Het beeld doet zijn naam eer aan, hij is gigantisch! We vervolgen onze weg naar Po Lin Monastry, een boeddhistisch klooster en stappen daarna in de bus naar vissersdorpje Tai O. De geur van de kraampjes met gedroogde vis komt je tegemoet zodra je uitstapt, heel vies! De armoede is goed zichtbaar als we doorlopen naar de stilt houses, huizen op palen boven het water, velen zonder muren waardoor iedereen naar binnen kan kijken. Het wordt al schemerig dus we gaan terug naar onze hostels voor een douche en ontmoeten elkaar bij Mr. Wong voor diner. Voor $60 = €7 kun je hier onbeperkt drinken en eten, de tafel wordt helemaal volgezet en het is heerlijk! 

Dag 5 - 31 oktober

Stan en Liem hebben andere plannen vandaag dus ga ik met Gauthier mee naar Macau, een land in China waar je met de ferry binnen een uur bent. Macau is het Las Vegas van China. We gaan eerst naar het traditionele centrum waar we de eerste casino's al tegen komen. The Grand Lisboa is een massief groot hotel dat van binnen en buiten compleet van goud is. We lopen door naar het plein en de aansluitende winkelstraatjes, vervolgen naar de ruïnes van een kerk en kasteel. Bovenop het kasteel is het uitzicht heel mooi, je kunt niet heel ver kijken door de vervuiling in de lucht. We nemen de bus naar het casino gedeelte van de stad en weten niet waar we kijken moeten, de hotels The Galaxy, Venetian en Parasian zijn megagroot en je waant je in deze steden. Nadat we ze allemaal gezien hebben kruipen achter een gokkast maar we hebben geen geluk. In de ferry contacten we onze vrienden voor avondplannen. We treffen elkaar bij Stan's hostel 'for drinks' en gaan vanuit daar met een groep Halloween vieren op de Lan Kwai Fong, de partystraat van Hong Kong. De Chinezen zijn echt gek op Halloween, we komen de meest bizarre outfits tegen. We halen bier bij de Seven Eleven en doen dansjes in een bar. Om 05.00 pm lig ik eindelijk in bed na deze lange maar topdag! 

Dag 6 - 1 november 

Laatste dag in Hong Kong, vanavond vlieg ik naar de volgende bestemming. Ik ga vandaag weer op pad met Gauthier want de andere mannen liggen nog op bed. We nemen de peak tram om het uitzicht over Hong Kong te bekijken. De tram gaat megastijl de heuvel op, een hele belevenis. Bovenop de heuvel staat een supergroot winkelcentrum met een rooftop terras, het uitzicht is adembenemend! Op de terugweg lopen we langs de langste roltrap ter wereld. We hebben niet de tijd om de hele roltrap af te lopen omdat ik een vliegtuig moet halen: next stop Cairns Australië! 

Fun facts over Hong Kong en haar inwoners: gek op airco je kunt niet zonder sjaal en vest de deur uit, haten de zon ze verbergen zich onder hun tassen, lopen met boombladeren boven hun hoofd of een paraplu, de wolkenkrabbers kunnen niet hoog genoeg zijn en worden gebouwd middels bamboesteigers, lopen constant met hun telefoons, zijn gek op selfies en in de rij staan, soms gaan ze er zelfs in staan om 'erbij' te horen. 

Foto’s

8 Reacties

  1. Janine:
    6 november 2016
    Wauw Anne, je hebt goed gebruik gemaakt van je tijd in Hong Kong. Je hebt echt super veel gezien!
    Ik ben benieuwd naar je verhalen over Australië.
    Heel veel plezier!
  2. Marjolein:
    6 november 2016
    Heel veel plezier
  3. Edith:
    6 november 2016
    Gaaf Anne, en al zoveel gedaan de eerste dagen van je mooie reis. Onwijs leuk om dit te lezen. Veel plezier in Down Under
  4. José Snel:
    6 november 2016
    Ha buuffie,wat een pracht reis meid,en dit is nog maar het begin...Veel plezier.
  5. Varsha:
    6 november 2016
    Topper! echt super dat je zoveel gedaan, gezien en genoten hebt!! leuke verhalen en vooral dat laatste is leuk om te weten.
  6. Marcel:
    6 november 2016
    Super om te lezen, heel gaaf. Hopelijk zijn de Auzzie's wat normaler. Grappig die"fun facts"
  7. Iris:
    6 november 2016
    Wauw wat gaaf meis! Super leuk dat je al zoveel hebt gezien! Nu naar een nieuw avontuur in Australië! Veel plezier! Liefsss
  8. Mama:
    6 november 2016
    Mooie foto's!!